Vacature gesloten

Actuaris

Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer Utrecht

Wat is vereist?

  • Afgeronde opleiding tot Actuaris
  • Enkele jaren relevante werkervaring
  • Kennis en ervaring met DC-regelingen en/of programmeerervaring is een pre
  • Affiniteit met het pensioenactuariaat
  • Goede communicatieve vaardigheden en gericht op samenwerken
  • Conceptueel en analytisch, overtuigend en besluitvaardig

Wat krijg je?

  • €4.793 - €7.595 bruto p/m o.b.v 36 uur (afhankelijk van leeftijd en ervaring)
  • 13e maand
  • 32 tot 36-urige werkweek
  • Mogelijkheid tot hybride werken
  • 216 vakantie-uren per jaar bij een 36-urige werkweek
  • Goede pensioenvoorziening, ruim ontwikkelbudget, vitaliteitsvergoeding van €300,-
  • Laptop, NS-jaarkaart en budget inrichting thuiswerkplek van €200,-

Wat doe je?

  • 10% Voorzieningen Pensioenverplichtingen berekenen
  • 20% Grondslagenonderzoek
  • 20% Bestuurlijke notities uitwerken
  • 10% Nieuwe pensioensregelingen bespreken
  • 10% Berekeningen voor nieuwe pensioensregelingen uitvoeren
  • 20% Projectwerkzaamheden en ALM-analyses uitvoeren
  • 10% Individuele berekeningen maken
Powered by Spielwork

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Interesse

Heb je een vraag of ben je geïnteresseerd? Neem contact met ons op.

Vacature

Als Actuaris bij het Pensioenfonds Rail & OV ben je verantwoordelijk voor alle actuariële werkzaamheden binnen het pensioenfonds. Je bent betrokken bij zowel advisering en beleidsvoorbereiding als bij de operationele werkzaamheden binnen het Actuariaat, zoals het jaarwerk en de maand- en kwartaalrapportages. Hiervoor doe je onderzoek en voer je analyses uit op verschillende onderdelen, zoals op het gebied van premiestelling en waarderingsgrondslagen. Daarnaast werk je actief mee aan de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel.

 Je werkt aan ad hoc of geplande beleidsvoorstellen die uit de bestuurlijke vergaderplanning voortkomen. Verder ontwikkel je rekenkundige modellen en geef je actuariële ondersteuning aan de organisatie. Daarnaast ben je onderdeel van multidisciplinaire projectteams.

Je werkt op de afdeling Actuariaat, samen met een tweetal Actuarissen en een Actuarieel Analist, onder leiding van de Manager Actuariaat.

Heb je interesse in deze functie? Meld je dan nu aan door op de ‘Solliciteer nu’-knop te drukken boven- of onderaan deze vacaturepagina. Heb je een vraag over het sollicitatieproces of over de functie? Stel deze dan aan Marie-José Timmer (HR-medewerker) via Mtimmer@railov.nl. Voor meer informatie over Pensioenfonds Rail & OV, bezoek onze website: www.railov.nl

Bij Rail & OV streven we ernaar dat al onze deelnemers zich herkennen in de medewerkers van Rail & OV. Om deze reden moedigen wij iedereen aan om te solliciteren op onze openstaande functies. We beoordelen niet op je geslacht, etniciteit, leeftijd, geloofsovertuiging, geaardheid of andere persoonlijke kenmerken, maar op je kwaliteiten! Verschillende achtergronden en persoonlijkheden versterken onze bedrijfscultuur. Hiermee kunnen we nog meer bijdragen aan het geruste gevoel voor de deelnemer.

Wij vinden veiligheid en betrouwbaarheid belangrijk binnen Rail & OV. Om deze reden doorlopen onze nieuwe medewerkers een Pre Employment Screening. Onze kandidaten ontvangen hier meer informatie over tijdens de sollicitatieprocedure.

Als je het leuk vind om te rekenen met zowel hele grote als kleinere bedragen en het niet erg vindt om vaak van je planning af te moeten wijken voor ad hoc-vraagstukken, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Plaatsvervanger voor personeelsfoto
Actuaris

Op een leuke werkdag ben je bezig met een actuariële analyse waarbij het om miljarden gaat. Vervolgens komt er een individuele pensioenberekening langs die over een paar duizend euro gaat. In de middag heb je projectoverleg. Tussendoor word je gevraagd voor een collegiale toets van een pensioennotitie. Aan het einde van de dag is je flexibiliteit weer op de proef gesteld, maar je bijdrage was nuttig.

Op een minder leuke dag heb je veel overleggen, waardoor je niet toekomt aan je eigen geplande taken. De deadline van deze taken komt steeds dichtbij.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Individuele berekening maken
    • Weekstart
    • Bestuurlijke notitie uitwerken
    • Bespreking nieuwe pensioensregelingen
    • Actuariële berekeningen uitvoeren
    • Individuele berekening maken
    • Lunch
    • Mail lezen en beantwoorden
    • Bestuurlijke notitie uitwerken
    • Berekeningen nieuwe pensioensregelingen maken
    • Grondslagenonderzoek uitvoeren
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Voorzieningen pensioensverplichtingen berekenen
    • Lunch
    • Individuele berekeningen maken
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Berekeningen nieuwe pensioensregelingen
    • Bestuurlijke notitie uitwerken
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Bestuurlijke notitie uitwerken
    • Grondslagenonderzoek uitvoeren
    • Actuariële berekeningen uitvoeren
    • Gevoeligheidsanalyses uitvoeren
    • Individuele berekening maken
    • Lunch
    • Actuariële berekeningen uitvoeren
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Voorzieningen pensioensverplichtingen berekenen
    • Bespreking nieuwe pensioensregelingen

Voorbeeld uit de praktijk

In november staat het indexatiebesluit op de bestuurlijke agenda. Vanuit de wetgeving zijn er ruimere mogelijkheden gecreëerd. Hoe ga je te werk?

Samen met collega's reken je uit wat er juridisch maximaal mogelijk is en bespreek je met collega's van andere afdelingen de voor- en nadelen van de verschillende opties. Dit is het moment waarop jullie analyses samenkomen en op elkaar afgestemd worden. Op basis hiervan werk je een voorstel uit voor het bestuur, zodat zij een compleet overzicht hebben en een weloverwogen beslissing kunnen maken.

Groeipad

Het Pensioenfonds Rail & OV vindt het belangrijk dat werknemers worden gestimuleerd bij hun persoonlijke groei en investeert hier daarom graag in. Als werknemer is er ruimte om je zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen. Hiervoor zijn ruime ontwikkelbudgetten beschikbaar. Om je inzetbaarheid als werknemer te verhogen en te zorgen dat je gezond en met plezier werkt, ontvang je jaarlijks een vitaliteitsvergoeding van €300,-. Dit budget mag je gebruiken voor trainingen of cursussen, maar ook voor bijvoorbeeld een sportabonnement of sportartikelen.

Actuaris

Werken bij Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer

Het Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer zorgt voor pensioenen voor (voormalige) werknemers en gepensioneerden van bedrijven uit de Rail & OV sector die bij ons zijn aangesloten. Onze belangrijkste pijlers zijn pensioenadministratie en vermogensbeheer.

Onze missie is om pensioen begrijpelijk te maken. De deelnemer en in het verlengde daarvan de werkgever, staat bij ons centraal. Vanuit hun perspectief richten wij onze dienstverlening in en voeren wij verbeteringen door. We geven deelnemers op een persoonlijke manier inzicht, en coachen en begeleiden hen in hun pensioenkeuzes. Wij willen deelnemers een gerust gevoel over hun pensioen en werkgevers een gerust gevoel over het pensioen van hun werknemers geven. Deze missie is de basis voor onze strategie, klantbediening en organisatie. Onze drie kernwaarden ‘betrokken’, ‘benaderbaar’ en ‘betrouwbaar’ helpen ons hierbij.

  • Hoofdkantoor in Utrecht
  • 200 werknemers
  • 35% / 65%
  • Business casual
  • Mogelijkheden voor hybride werken

Collega's

Foto van medewerker Jean-Marc Peters
Foto van medewerker Kenneth
Foto van medewerker Vincent Schagen
Foto van medewerker Wesley
Foto van medewerker Cas
Foto van medewerker Corianne Bekenkamp
Foto van medewerker Edwin Kruger
Foto van medewerker Daan de Zwart
Foto van medewerker Annelotte Jacobs

Jean-Marc Peters - Sr. Applicatie Beheerder bij de afdeling Interne Bedrijfsvoering

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Werkend bij een detacheerder voor meer dan twintig jaar heeft me veel geleerd, maar ik miste soms het stukje connectie en waardering. Na twee jaar detachering bij Rail & OV voelde ik me echter dusdanig verbonden met de collega's, het doel en de klant, dat ik besloten heb te blijven. De sfeer, de uitdaging, de waardering, de werkomgeving en de voorwaarden (ook belangrijk) waren uiteindelijk de belangrijkste drijfveren om de overstap te maken, en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

Wat was je vorige baan?
Sr. Field Service Engineer bij Pink Elephant.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, lezen, films en techniek.

Kenneth - Investment Analyst, Afdeling Vermogensbeheer

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben een aantal jaar geleden als Trainee begonnen bij Rail & OV omdat een groot gedeelte van de beleggingen intern beheerd wordt. Hierdoor is er veel inhoudelijke kennis in het bedrijf aanwezig. Verder is er een open cultuur en is iedereen erg behulpzaam, een ideale leeromgeving voor een trainee dus!

Wat was je vorige baan?
Portfolio Manager bij Attent Vermogensbeheer.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen met de hond, naar de bioscoop en koken.

Vincent Schagen (46) - Hoofd LDI&Treasury en Credits

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik wilde na 22 jaar bij een andere werkgever weer een frisse uitdaging. Op een plek waar men zog zelf belegd. Waar een informele goede sfeer is met mooie uitdagingen. Die plek was Rail&OV

Wat was je vorige baan?
Principal Treasury Manager - ING

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik sport graag (kickboksen, fietsen, padellen), trek er graag op uit met het gezin, koken

Wesley (29) - Business consultant

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Bij Pensioenfonds Rail en Openbaarvoer begon ik als trainee en heb ik mijn afstudeeropdracht uitgevoerd, wat me direct veel inzicht gaf in de organisatie. Door de kleinschaligheid van het bedrijf hoef je niet op je postzegel te blijven werken, maar kun je juist veel verantwoordelijkheden krijgen in diverse projecten, van projectmanagement tot het bouwen van rapportages. Door mijn gevarieerde werk heb ik veel contact met verschillende collega's, waardoor ik de meeste mensen goed ken. Dit draagt bij aan een fijn 'ons' gevoel tijdens de borrels!

Wat was je vorige baan?
Depothouder - NRC/Parool

Wat doe je in je vrije tijd?
Koken, (bord)spellen en architectuur bekijken.

Cas (49) - Secretaris bij Bestuursondersteuning

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Rail & OV sprak mij aan omdat ik een aantal (uitvoerende) bestuurders al kende. Daardoor had ik een beeld bij hoe zij in de wedstrijd zitten en hoe zij vinden dat in een organisatie gewerkt zou moeten worden. Dat betekent dat zij daarop sturen en dat ik vanuit die gedachte daaraan kan bijdragen. Ook de omvang van de organisatie en de kernwaarden betrokken, benaderbaar en betrouwbaar spraken en spreken me aan.

Wat was je vorige baan?
Headhunter

Wat doe je in je vrije tijd?
Als ik wat meer tijd heb: een lange reis maken zonder enige planning. En daarnaast werk ik graag in de tuin, doe ik graag leuke dingen met ons gezin en ga ik graag met vrienden wat eten en/of drinken binnen of buiten de deur.

Corianne Bekenkamp (42) - Senior Klantcontactmedewerker op afdeling Klantcommunicatie

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam bij een grote speler in pensioenland. Maar sprake van veel bureaucratie en weinig ontwikkelingsmogelijkheden.Daarom zocht ik een kleiner bedrijf dat mijn potentieel zou zien en doorgroeimogelijkheden zou bieden

Wat was je vorige baan?
Klantcontactmedewerker

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen, skiën en series kijken. Daarbij ben ik druk bezig met het plannen van mijn bruiloft.

Edwin Kruger (53) - Manager Klantcommunicatie

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam bij een verzekeraar en wist daardoor dat pensioen geen saai onderwerp is. Ik ben hier begonnen als communicatieadviseur en uiteindelijk doorgegroeid naar manager klantcommunicatie. En dit bevalt nog steeds! Mijn werk geeft genoeg dynamiek en is echt niet saai.

Wat was je vorige baan?
Adviseur pensioencummunicatie bij a.s.r.

Wat doe je in je vrije tijd?
Museumbezoek, steden bezoeken en lezen

Daan de Zwart - Beleggingsstrateeg

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Uitdagend werk in een sector met maatschappelijke relevantie. De korte lijnen en dynamiek in het team zorgen voor een prettige werksfeer.

Wat was je vorige baan?
Dit is mijn eerste werkgever

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten en genieten van goede koffie

Annelotte Jacobs - Senior Legal Counsel, afdeling Risk Legal & Compliance

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De vacature van legal counsel bij Rail & OV sprak mij direct aan vanwege de afwisselende werkzaamheden en de dynamische werkomgeving. Werken bij een pensioenfonds als Rail & OV sprak mij daarnaast aan vanwege de maatschappelijke betrokkenheid, waarbij duurzaamheid bovendien hoog op de agenda staat. De prettige samenwerking met collega’s maakt dat ik nog steeds met veel plezier bij Rail & OV werk.

Wat was je vorige baan?
Legal Depositary Officer - BNP Paribas Securities Services

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten, lezen, tijd doorbrengen met gezin, familie en vrienden

Sollicitatieproces

Eerste gesprek met HRM en collega
Tweede gesprek met HRM en management
Pre-employment screening en assessment (optioneel)
Aanbod

Interessante baan?

Interesse
Terug naar boven