Compliance Officer
Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer Utrecht
Wat is vereist?
- Afgeronde juridische academische opleiding
- Afgeronde Compliance opleiding
- Enkele jaren relevante werkervaring in een soortgelijke rol
- Kennis van de financiële en/of pensioensector is een pre
- Kennis van riskassessments (bijvoorbeeld SIRA) is een pre
- Goede communicatieve vaardigheden en goed kunnen samenwerken
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
- Analytisch, overtuigend en besluitvaardig
Wat krijg je?
- Salaris van maximaal €7.823 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring) en o.b.v. een 36-urige werkweek
- 28 tot 36-urige werkweek
- 216 vakantie-uren per jaar bij een 36-urige werkweek
- Mogelijkheid tot hybride werken
- Goede pensioenvoorziening, ruim ontwikkelbudget en een vitaliteitsvergoeding van €300,-
- Laptop, NS-jaarkaart en budget inrichting thuiswerkplek van €200
Wat doe je?
- 20% Beleid volgens de wet- en regelgeving opstellen en monitoren
- 15% Nalevingsgesprekken binnen de organisatie voeren
- 15% (Compliance)rapportages opstellen
- 15% Externe bijeenkomsten bijwonen
- 15% E-learning opzetten
- 10% Ad-hoctaken oppakken
- 10% Administratie verwerken
Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.
Stel direct een vraag
Marie-José Timmer
HRM
Vacature
Als Compliance Officer bij Pensioenfonds Rail & OV ben je verantwoordelijk voor het bewaken van de integriteit van de organisatie en zorg je ervoor dat men zich binnen de organisatie bewust is van de compliance- en integriteitsrisico’s. In deze veelzijdige rol combineer je advisering, beleidsvoorbereiding en rapportage met elkaar. Je speelt een belangrijke rol in het stimuleren van integer handelen en het monitoren van de naleving van interne (gedrags)regels en geldende wet- en regelgeving binnen de organisatie. Je vergroot de compliance-awareness door onder andere het geven van trainingen en het delen van relevante informatie met bestuur en medewerkers, zowel via persoonlijke interacties als digitale kanalen.
In deze functie adviseer je bestuursleden en medewerkers over mogelijke belangenverstrengeling bij nevenfuncties en het hanteren van mogelijke integriteitsconflicten binnen de organisatie. Als expert op juridisch gebied voer je adviserende gesprekken over compliancerisico’s. Ook kun je je stevig positioneren en deins je niet terug voor uitdagingen. Daarnaast ben je betrokken bij het opstellen en implementeren van beleid en (gedrags)regels, voer je adviserende gesprekken en stel je diverse rapportages op. Verder ontwikkel je e-learning programma's om het bewustzijn en begrip van compliance en integriteit te vergroten in de organisatie.
Je komt te werken in team Risk, Legal & Compliance. Het team bestaat uit zeven Riskmanagers (waaronder een op het gebied van compliance en privacy) en drie Juristen (waarvan deze functie er een is), allen aangestuurd door de Manager Risk, Legal & Compliance. Jouw rol binnen dit team is niet alleen het bieden van jouw specifieke expertise, maar ook het fungeren als back-up en gesprekspartner voor collega's.
Als je het leuk vindt om de cultuur van de organisatie uit te dragen en naar een hoger niveau te tillen en je het niet erg vindt om om te gaan met kritiek van collega's, dan is dit een baan voor jou.
Werkweek
Op een leuke werkdag kun je je creativiteit benutten door het ontwikkelen van een e-learning. Je voelt de voldoening van je werk wanneer je merkt dat je presentatie daadwerkelijk bijdraagt binnen je team.
Op een minder leuke werkdag ben je veel bezig met het afronden van de compliancerapportage, wat inhoudt dat je veel tijd besteedt aan het verzamelen van documenten, het corrigeren van teksten en het motiveren van collega's om hun bijdragen tijdig aan te leveren.
- 08:00
- 09:00
- 10:00
- 11:00
- 12:00
- 13:00
- 14:00
- 15:00
- 16:00
- 17:00
-
- Mails lezen en beantwoorden
- Nieuwe wet- en regelgeving onderzoeken
- Lunch
- Thuis werken
- Beleid uitwerken
- Compliancerapportage voorbereiden
-
- Lunch
- Op kantoor werken
- Mails lezen en beantwoorden
- Afdelingsoverleg
- Aan E-learning werken
- Adviesgesprekken met collega's over nevenfuncties voeren
-
- Lunch
- Thuis werken
- Mails lezen en beantwoorden
- Externe bijeenkomst bijwonen
- Opgedane kennis van de bijeenkomst uitwerken
- Administratie verwerken
-
- Lunch
- Op kantoor werken
- Mails lezen en beantwoorden
- Juristenoverleg
- Ad-hoctaken oppakken
- Nalevingsgesprekken voeren
- Compliancerapportages afronden
-
- Vrije dag
Voorbeeld uit de praktijk
Groeipad
Het Pensioenfonds Rail & OV vindt het belangrijk dat werknemers worden gestimuleerd bij hun persoonlijke groei en investeren hier daarom graag in. Als werknemer is er ruimte om je zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen. Hiervoor zijn ruime ontwikkelbudgetten beschikbaar. Om je inzetbaarheid als werknemer te verhogen en te zorgen dat je gezond en met plezier werkt, ontvang je jaarlijks een vitaliteitsvergoeding van € 300,-. Dit budget mag je gebruiken voor trainingen of cursussen, maar ook voor bijvoorbeeld een sportabonnement of sportartikelen.
Werken bij Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer
Het Pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer is het niet verplicht gestelde pensioenfonds voor de bedrijfstak Spoorwegen en Openbaar Vervoer. De organisatie voorziet (voormalige) werknemers en gepensioneerden van aangesloten ondernemingen in een pensioen: de kernactiviteiten van het fonds zijn pensioenadministratie en vermogensbeheer. Binnen het Pensioenfonds verzorgt een team de 22 miljard euro aan beleggingen van het fonds. Een aanzienlijk deel van het vermogen wordt vanuit Utrecht door het fonds zelf belegd. De beleggers houden in een overzichtelijk team goed zicht op alle beleggingen en zijn zelf direct verantwoordelijk voor het verder verduurzamen van de portefeuille. Verandering is een constante factor binnen de organisatie, aangezien het pensioenproduct en de pensioensector sterk in beweging zijn. Het Pensioenfonds Rail & OV heeft 200 betrokken medewerkers en samenwerken staat centraal binnen de organisatie.
- Hoofdkantoor in Utrecht
- 200 werknemers
- 35% / 65%
- Gem. leeftijd 46 jaar
- Mogelijkheden hybride werken